Svartbäcken i mitt hjärta

På väg hem från vårdcentralen idag tog jag mig en liten nostalgitripp, jag gick över ett övergångsställe som jag inte korsat på flera år tror jag. Sen gick jag igeom ett område som jag brukade gå igenom flera gånger i veckan förr. Det var kul det. Låter kanske inte så värst märkvärdigt men det gav mig en underbar känsla. Jag kände mig så hemma och så trygg och glad.

Den dagen då jag och D måste flytta till nått större måste det bli i samma område. Jag skulle inte klara av Sala backe, Årsta, Gränby, Nyby eller liknande. Jag trivs inte på den sidan av stan. Jag skulle dagligen gå vilse och sakna mitt älskade Svartbäcken.
By the way så förstår jag inte varför jag har så dåliga järnvärden hela tiden. Nu ligger jag på 113, sist låg jag på 111 och jag har ätit de där vidriga tabletterna utan att klaga ett bra tag nu. Jag vill inte mer, jag lägger ner nu. Kan det inte bara bli april.

Kommentarer
Postat av: Sötsomfan

En trogen blodgivare som man är så ska jag berätta något för dig om järntabletter. Man ska helst ta dom på tom mage eftersom surt gör så att järn lättare tas upp. Tom mage lika med gott om magsyra. Annars kan man ta det med C vitamin i form av juice. Man ska absolut inte ta dom med mjölk, kaffe eller te. Hämmar upptaget av järn. Ingenjör som man är så ska man inte lita på HB mätarna på vårdcentraler till 100%. Speciellt inte om det är prov med stick på fingret. Det kan ge falskt höga värden eller falsk låga värden beroende på om du druckigt mkt vatten under dagen. Mer vatten desto mer lågt HB eftersom det är mer utspädd. Bästa resultat är med venösa prover. Sen är du tjej och kanske har ett mer rikligt mens än pungråttan. Who knows? Tjing

2011-03-15 @ 19:47:40
Postat av: Pix

Jag är också trogen blodgivare. Men inte hjälper det. Jag tar tabletten på natten så att det absolut inte ska kunna "krocka" med kalcium eller liknande.

Har du nå mer tips så mottags dom gärna. :)

2011-03-15 @ 19:54:51
Postat av: Sötsomfan

Träning ökar produktionen av hemoglobin (HB). HB är kroppens syretransportörer och vid träning så producerar kroppen mer av dessa för att öka syretillförseln till musklerna. Kött, persilja och blodpudding är bra. Järntabletter är fan inte bra "first date" piller för man blir så dålig i magen av det. Nä flicka lilla, sluta lämna blod, träna och drick blutsaft. 111 är inte dödsfarligt. Skulle dina värden sjunka ner till 55, ja då blir det aktuellt med blodtransfusion eller kanske en järnspruta. Ta då för Guds skull järnsprutan för man får så härligt lakrissmak i munnen. En av biverkningarna med extrem järnbrist är håglöshet, aptitlöshet och depression. Du verkar inte passa in i dom kriterierna än. Jobbigt dock om du jämt är trött. Fy bubblan tjejen har toppat håret :-) måste vara vårkänslor eller så är det HLR kursen hon ska få av brandmannen Jonas. Han är fan fager, farligt det där. Jag har gått på samma dagis som fager Jonas men då var han strykful och så var han sist med blöjan. Blöj-Jonas he he

2011-03-15 @ 22:44:33
Postat av: Sötsomfan

Glömde tillägga att HB är molekylen som bär på järn. Har addat blöj Jonas på Facebook nu och han har tjej. Jobbigt att vara sotis ibland.

2011-03-16 @ 06:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0