Niqab

Jag hittade ett otroligt bra och roligt inlägg om burkor som jag ville dela emd mig av här:'

Jag har tidigare inte deltagit i burkadebatten -
eller niqab för den som vill märka ord.

Men jag ska göra ett undantag idag.
Mitt första och enda inlägg om burkor.

Jag kan inte längre tiga i den här frågan.
Kan inte längre se mellan fingrarna.
Burkan måste totalförbjudas i skolorna!

Det finns en mängd anledningar till det,
många har redan lyfts fram i debatten.
Svårigheten för lärarna att känna igen eleven,
man går miste om ansiktsmimiken, som ju är
så viktig i all kommunikation människor emellan.
Och så vidare.

Det finns fler starka argument för burkaförbud
i skolan, som märkligt nog inte lyfts fram i debatten.

- Hur snömullar man någon med burka?
Att trycka snö i ansiktet på varandra,
är en gammal svensk barntradition.
Varför ska muslimska tjejer särbehandlas
och inte kunna delta i den här leken?

-Kommer ordet ”mulla” överhuvudtaget
att överleva i sin nuvarande svenska betydelse?
Eller har språket islamfekterats så mycket redan
att de muslimska lärda männen monopoliserat ordets betydelse?

- Hur stoppar man in nyponfrön innanför burkan?
Återigen, en populär svensk mobbningsmetod,
som nu de muslimska flickorna inte kan ta del av och
därmed missar unika möjligheter att integreras i gruppen.

-Kommer de här heltäckta flickorna bli tvungna att
bli sondmatade på skolluncherna - för hur gör de för att få i sig mat?
Finns det speciell burkamat?
Och kommer det då kräva mer från våra svenska mattanter,
redan så utsatta och stressade?

-Hur vet vi att de här flickorna verkligen sjunger på musiklektionerna
och inte kör playback?

-Hur kommer vi veta att de borstar tänderna ordentligt,
om de slipper tugga de röda tabletterna som tandläkarna
brukar komma med till skolan?

Ja, som ni ser är det här en viktig fråga.
Det handlar inte om västerländsk intolerans,
som vissa påstår. Inte alls.
Burkan medför många och olösliga praktiska problem,
oavsett om man tycker att det är en kvinnoförnedrande
klädsel eller inte. Därför är jag för ett förbud.

Om man nu ändå beslutar sig för att tillåta
burkor i skolan, så finns det faktiskt ett
mycket svenskt och manligt alternativ till ansiktsidentifikationen:

- Visa pattarna då!

Från:
http://blogg.aftonbladet.se/martinezpeleta/2010/09/darfor-maste-burkor-forbjudas-i-skolan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0