FAIL

"Även om rikssvenskan och dess definition är etablerad bland språkforskare och rätt tydligt definierad, så är de flesta svenskar ovetande om denna definition och hänvisar ofta till regionala varianter som "dialekter".
Riksvenska är definition av språket, alltså utan dialekt och det finns i stort sett ingen som talar det."


To make things clear:
För det första får jag säga vad jag vill om vilken dialekt jag vill.
För det andra älskar jag Uppsaliska.
För det tredje pratar min syster ingenting som liknar stockholmska och bor inte heller i Stockholm.
För det fjärde hatar jag gotländska nästan lika mycket som stockholmska.
Och för det femte har jag inte klankat ner på riksvenskan. Jag har klankat ner på stockholmskan and there is a big difference.

Jag förstår inte varför folk från stockholms regionen envisas med att kalla stockholmska för riksvenska! Jag är trött på det. Det är inte alls samma sak. Vad är grunden till att ni kallar det för riksvenska? För att det talas i huvudstaden? Det är inte en giltig anledning.
En annan grej är att man inte kan höra sin dialekt, så stockholmare kan inte höra att de pratar med en överlägsen, gnällig dialekt. Däremot hör vi som är göteborgare, skåningar och norrlänningar STOR skilland på stockholmska och rikssvenska

Vad jag har gjort nu under förmiddagen är att jag har forskat i detta för att få ett slut på denna stupid debatten. Jag har pratat med folk som är insatta och jag har pratat med folk från olika delar av Sverige(allt från södra hela vägen upp till Norrbotten). Detta är vad jag har kommit fram till:
JAG HAR RÄTT
Rikssvenska är som jag citerade lite tidigare ingen dialekt. Så sluta kalla det för något det inte är.


För övrigt älskar jag kommentaren från personen "sötsomfan"


Kommentarer
Postat av: rikssvenne

Jag håller med... jag är också utled på människor som inte vet skillnaden.

2010-10-25 @ 13:26:29
Postat av: lovisa

Godmorgon, allt bra?:)

vill du vara jättegullig att rösta på mig här:

http://bessymannen.blogg.se/2010/october/veckans-blogg-5-kvar.html#comment

jag är nr 5, skulle vara guld! :)

2010-10-26 @ 10:41:22
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: A

Jag tycker oxå så

2010-10-27 @ 06:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0