Det blev långt.. Och lite hoppelihopp

Klockan är ungefär halv fem på morgonen och jag kan inte sova... Gick och la mig vid 23-tiden, men är inte ett dugg trött. Jag låg och försökte somna till klockan var ungefär två, sedan fick jag nog så jag gick upp värmde lite chili con carne och hämtade min dator.
JAg gick in på kanal5 PLAY för jag var sugen på att kolla på Vänner, men det programmet fanns inte. Istället hittade jag "Hello Africa", ett program från 2006 med Roomservice killarna. De åker till Awasa, som är en liten stad söder om Addis i Etiopien, för att bygga en skola.
De åker ner och har inte förberett någonting sedan tidigare och förväntar sig att skolan ska bli färdig på åtta veckor.. ÅTTA veckor? Jag skrattar högt!! Puckon. Det går inte ens att få en dörr fixad på åtta veckor. Det går inte ens att få de tillstånd som behövs på åtta veckor.. Speciellt om de inte tänker muta någon. Oh Gosh, y'all is so clueless. HAHAHAHA
Det kanske låter som att jag är bitter, det är jag inte. Jag är realistisk. Det går inte att få mycket gjort där nere. Nu är jag inne på andra avsnittet och det börjar hända grejer. Jag tycker det är en viktig serie att kolla på, man lär ju sig lite. Däremot tycker jag allt är så överdrivet. Enligt våran syn är det självklart synd om dem, men det är inte så negativt för dem som det verkar.
Jag gillar att höra amharinja. I första avsnittet får man kolla på en klass som har matte lektion, läraren/rektorn(?) säger 2+2 och barnen skriker 4, han säger 2+4 och barnen skriker 6. Its like music in my ears, hihi..
Jag har varit i Awasa tre gånger och jag hatar den staden, den är tråkig och folket är blä. Men jag gillar att se klipp från ställen jag känner igen; jag tror det är i forsta avsnittet som Johnnie och Mattias en dag ligger på varsin solstol vid en pool på Sheraton i Addis. Jag älskar verkligen Sheraton, de har de bästa festerna och de bästa poolerna (Hilton kommer på nära andra plats). I slutet av andra avsnittet sitter J, M, deras tolk Woko(eller vad han nu hette, han ser dock väldigt bekant ut) och någon fjärde kille på en balkong vid en restaurang i Awasa. Där har jag ätit spagetti och köttfärsås en gång och pommes frites en annan gång. Usch, det är inte bra minnen från pommes frites-gången...
Jag är ganska sugen på att åka till Etiopien igen. Om det itne vore för att jag är en fattiglapp och ändå inte får någon semester från mitt jobb så skulle jag säkert vara där nere just nu. Och då had e jag inte legat vaken och fördrivit tiden med att glo på min dator.. Jag hade varit ute på Fahrenheit, Illusion, Gaslight eller något sånt.. Addis kommer alltid ha en del i mitt hjärta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0