ETH del 3

I fredagsmorse satte vi oss pa en buss ungefar klcokan fem pa morgonen for att aka till Harar, en stad som ligger osterut. Ganska nara Somalia.
Vi var framme vi 16tiden. Forst checkade vi in pa ett hotell och sedan gick vi till Sarons slaktingar som hade nagon slags sorg-grej efter som hans morfar hade dott pa tisdagen. Pa kvallen at vi middag, gick runt i stan och tog nagra ol. Lite fun facts om Harar: Det ar kant som Hyena-staden. Det bor en man dar som brukar mata hyenorna fran en pinne i munnen. Detta tycker jag ar looojligt, ska han mata dem med "munnen" ska han gora det ordentligt. Saron sager att jag skulle inte ens vaga komma nara dem, sa det ar visst modigt. Och jag sager att jag vagar visst komma nara dem.. Saa, pa kvallen nar det hade blivit morkt gick vi till en fotbollsplan dar hyenorna haller till efter morkrets inbrott. Vi hittade tva och gick ungefar tva meter ifran dem. Jag tyckte det var jattehaftigt. Men Saron papekade att de var vilda djur och man kan aldrig vara nog forsiktig.

Pa lordagen gick Saron upp tidigt och gick till slaktingarna, jag lag kvar i sangen och chillade. Sedan gick jag upp och gick till ett internetcafe. Efter det traffades vi och akte till en stad som heter Jigjiga. Den ar jattefarlig for den ligger precis pa gransen mellan Somalia och Etiopien. SAmma dag som vi var pavag dit hade de forsokt smuggla bomber, men polisen hade hittat dem. Pa vagen dit blev vi kollade av tullen kanske 4 ganger eller nat sant. Pa vagen hem kollade de oss sju ganger. Och de forsta sex gangerna var det inga problem, men den sista gangen hittade de tre stora pasar som de konfiskarede! Man kan ju undra vad de forsta sex kontrollerna var till for.
Nar vi kom till Harar gickvi och at middag hos hans slaktingar. Efter ett par timmar var jag trott och ville ga hem, sa hans kusin och hennes van foljde mig. Nar vi kom till fotbollsplanen lag det fem hyenor och vilade dar! Jag blev super imponerad och ville ga hela vagen fram, men hans kusins van var jatteradd. Sa vi stannade ungefar tva meter ifran dem denna gangen ocksa. Nar kom upp fran fotbollsplanen och ut pa vagen kom det en hyena som had egatt vilse eller nagot springandes. Den sprang rakt forbi oss ner pa planen..
Morgonen efter skulle vi ga upp tio i fem och ga till busshallplatswen for att Addis. Vi vaknade, gick uppoch gick till busshallplatsen. Nar vi kom dit var det tomt pa folk. Och nar vi kollade pa klockan sa var den FYRA! Sa vi had ekommit dit en timme for tidigt. Men det var inget att gora at det, vi fick satta oss och vanta. Vi kom fram till Addis vid fyra tiden pa eftermiddagen.

Home, sweet home :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0